Maak kennis met: Ornament Hemp

Met een kleermaakster als moeder en een grafisch ontwerper als vader is de Vlaamse Emilio de Baudringhien, de oprichter van Ornament Hemp, in de wieg gelegd om te doen wat hij doet. Hoewel hij ooit is begonnen als student Internationaal Ondernemen, kwam hij er al gauw achter dat hij niet voor de corporate wereld gemaakt was. Het ondernemen sprak hem daarentegen wel aan. 

Al op jonge leeftijd heeft Emilio aan zichzelf gezworen dat hij bij zou dragen aan de bescherming van de aarde, in plaats van aan de verwoesting ervan. De vraag was alleen nog op welke manier dat zou kunnen. Dat antwoord kwam toen hij op zijn 23e tot de conclusie kwam dat er te weinig duurzame en ethisch verantwoorde mode was. Daarnaast was, en is, de mode industrie verre van transparant. “Op dit moment mag je zeggen dat een kledingstuk is gemaakt in het land waar de laatste handeling is gedaan. Dus als er bijvoorbeeld ‘Made in Portugal’ in je shirt staat, kan het goed zijn dat alleen het maatlabel er in Portugal in is gezet”. Lange tijd worstelde hij nog met de vraag hoe hij de kledingindustrie aan kon pakken, zonder de wereld verder te vervuilen. Dat veranderde toen hij een documentaire over hennep zag. Hennep is niet alleen CO2-neutraal, het is zelfs CO2-negatief. Dat betekent dat een hennepplant meer CO2 opneemt, dan er vrijkomt bij de verwerking ervan! Daarnaast heeft het veel minder pesticiden nodig én produceert het tot drie keer zoveel stof in vergelijking met katoen, voor slechts een fractie van het water dat daarbij nodig is. 

In eerste instantie was Emilio van plan om een paar kale hennep t-shirts te bestellen en deze zelf te bedrukken, maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Als hij überhaupt al hennep kleding vond, was dit vaak vrij alternatief. Dat was het moment waarop Emilio besloot om YouTube en zijn moeders naaimachine erbij te pakken en het maar zelf te doen. Niet onbelangrijk: op deze manier kon hij zelf ervaren hoe het is om in deze branche te werken. 

 

 

“In mijn ogen is Amsterdam niet alleen de Hemp Capital, maar ook de Sustainable Fashion Capital. Mensen van over de hele wereld komen hier.”



 




Dit proces heeft hem uiteindelijk gemotiveerd om, inmiddels 6 jaar geleden, een crowdfunding project op te zetten. Niet alleen om zijn eigen droom te verwezenlijken, maar ook omdat er volgens Emilio een belangrijk sociaal aspect aan zat. Hij wil zo veel mogelijk mensen bewust maken van de voordelen van hennep. Om zijn merk daadwerkelijk te introduceren besloot hij naar Amsterdam te komen. “In mijn ogen is Amsterdam niet alleen de Hemp Capital, maar ook de Sustainable Fashion Capital. Mensen van over de hele wereld komen hier.”

Zijn grote bewustzijn voor duurzaamheid schemert aan alle kanten door in zijn werk. Iedere keuze die die Emilio maakt, wordt afgewogen op duurzaam én ethisch vlak. Zo probeert hij termen als ‘kledinglijn’ en ‘collectie’ te vermijden. Volgens hem betekenen deze woorden namelijk dat dit “de kleding van het moment” is, terwijl Emilio juist tijdloze kleding wil verkopen en fast-fashion tegen wil gaan. Daarnaast geeft hij levenslange garantie op zijn kleding. Mocht jouw Ornament Hemp kledingstuk dus ooit kapot gaan, kun je het opsturen naar Emilio en zal hij het gratis voor je repareren! Ook op sociaal gebied probeert hij overigens zo duurzaam mogelijk te werken. Zo is hij volledig transparant over de weg die zijn kleding aflegt voordat het bij jou in je kast ligt. De hennep wordt in China verwerkt, in dezelfde provincie als de fabriek die daarna de patronen uitsnijdt. In zijn eigen atelier in Utrecht werkt Emilio de kleding af. Om er zeker van te zijn dat de fabriek waar hij mee samenwerkt op een ethisch verantwoorde manier te werk gaat, is hij persoonlijk langs gegaan om er te kijken en met de medewerkers in gesprek te gaan. Als je de QR code scant die aan je item hangt, kun je dan ook precies zien welke stappen waar zijn uitgevoerd totdat het het item is geworden dat jij in je handen hebt. 

Emilio’s uiteindelijke doel is om de hennepplant in al zijn mogelijke vormen terug te brengen. Zelf heeft hij de productie van zeep, ondergoed en handdoeken al op de planning staan. Daarnaast wil hij, als hij verder gaat groeien, samenwerken met sociale werkplaatsen en mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Met die groei is hij goed op weg, want zo’n 7 jaar na het zien van die éne hennep documentaire hangt zijn kleding voor het eerst in een fysieke winkel, en wel in The Maker Store!