Maak kennis met: Slay All Day

Om de liefde voor hiphop meer te kunnen uiten in het dagelijkse leven, begonnen Nick en Sammy twee jaar geleden met Slay All Day. Sindsdien maakt het koppel alledaagse kleding met subtiele referenties naar artiesten als Tupac, Biggie en Anderson Paak.



De Amsterdamse Makers luisteren regelmatig naar de artiesten, die ze in hun merk verwerken. Nick: "We houden allebei van old school hiphop, waar artiesten onder vallen als Biggie, Tupac en Snoop Dogg. Maar ook hedendaagse rappers als Tyler The Creator en Mac Miller vinden we vet."

Het belangrijkste kenmerk van Slay All Day is de kleurrijke illustraties. Die bevatten altijd een vleugje humor, waarmee de makers positiviteit willen uitstralen. Kenmerkende gezichten als Post Malone of Carli B zijn perfect voor illustraties. De twee makers zijn altijd op zoek naar de juiste combinatie van lyrics of uitspraken bij artiesten.

 

 

 

 

"Rap geeft een andere kijk op de wereld."


Een van de artiesten waar Sammy en Nick fan van zijn is rapper Tupac, die in zijn nummers rapt over onderwerpen als racisme en discriminatie. "Rap geeft een andere kijk op de wereld. Vaak is het gemaakt in achtergestelde buurten, waarvan je totaal geen idee hebt wat er nou eigenlijk echt speelt. Door naar hiphop te luisteren, krijg je er een beter beeld bij", aldus Sammy.

Maakproces

Meestal werken de Amsterdamse makers vanuit een thema, zoals laatst tijdens de Pride week. Door een illustratie te maken over dit thema, willen de makers alle vormen van LGBTQ+ seksualiteit normaliseren. Daarom kozen ze ervoor om Syd te illustreren, de biseksuele zangeres van de R&B band The Internet. 

Als Sammy begint met een illustratie, zoekt ze eerst naar een foto van een artiest, waarop het gezicht goed te zien is. Dan begint ze te schetsen met potlood en papier. "Ik werk altijd in zwart-wit", vertelt de maker. "Dan kan ik de hoeken en lijnen bepalen. Later kleur ik het in met behulp van Illustrator en Photoshop."

The Maker Store

Vier jaar geleden leerde het stel elkaar al kennen bij lasergraveerbedrijf Uncover Lab, waar hij werkte als marketeer en zij als illustrator. 

De werkverhouding binnen Slay All Day is hetzelfde gebleven: Nick doet de online marketing en finance, zij de illustraties. "Als ik een idee heb, drop ik het gelijk bij Sammy", vertelt Nick. "Van idee 1.0 maakt ze dan een idee 3.0. Ik blijf me verbazen over haar creativiteit."

Andersom is Sammy blij met de kennis van Nick. "Hij is super up-to-date over alles wat met ons werk te maken heeft. Dat is heel handig, want dan kan ik in mijn creatieve bubbel blijven."

Toekomstplannen

De hiphop iconen van Sammy en Nick zijn inmiddels ook op ansichtkaarten te vinden, waar ze worden afgebeeld met quotes. Ook hebben de twee een encyclopedie ontwikkeld, waarop Sammy de grondleggers van hiphop heeft geïllustreerd.   

"Het activity boek is een ode aan alles wat hiphop heeft gebracht: niet alleen de muziek, maar ook de lifestyle: bijvoorbeeld hoe mensen zich kleden en praten."


De hiphop iconen van Sammy en Nick zijn inmiddels ook op ansichtkaarten te vinden, waar ze worden afgebeeld met quotes. Ook hebben de twee een encyclopedie ontwikkeld, waarop Sammy de grondleggers van hiphop heeft geïllustreerd. 

Het nieuwste product van Slay all Day is een activity book van 20 pagina’s vol kleurplaten en puzzels. Nick: "Het activity boek is een ode aan alles wat hiphop heeft gebracht: niet alleen de muziek, maar ook de lifestyle: bijvoorbeeld hoe mensen zich kleden en praten."

In de toekomst zullen er ook sokken verkrijgbaar zijn met illustraties van hiphop artiesten. Ook willen de makers meer posters en activity books ontwikkelen.

Interview/tekst: @judithtielemans
Foto's: @samayjune

Check hier alle producten van Slay All Day in onze store :)