Maak kennis met: spek

Vanaf het moment dat de mannen van ontwerpbureau spek elkaar tegen het lijf lopen binnen de TU Delft, is er een klik. In een projectgroepje van de studie Industrieel Ontwerpen leren ze elkaar beter kennen. Vijf jaar na het afronden van de masteropleiding, zijn de twee een succesvol duo.

Sindsdien hebben Michiel en Steffen onder andere Snippers ontwikkeld: houtsnippers van gebruikte vaten, waarmee je eigen whisky, rum of gin kunt maken.

Concepten ontwikkelen

 

 

"Veelbelovende tech-start ups sleutelen en programmeren jaren aan één ding, terwijl wij al 10 uitvindingen verder zijn."

  Alle twee houden ze ervan om fysieke producten te maken. ‘Hoe simpeler, hoe beter’ is het motto. Michiel van Sinderen: “Steffen en ik hebben een zelfde manier van denken en aanpakken. De meeste ontwerpers doen eerst een lang onderzoek, voordat het concept daadwerkelijk uitgevoerd kan worden. Dat zien we ook terug om ons heen. Veelbelovende tech-start ups sleutelen en programmeren jaren aan één ding, terwijl wij al 10 uitvindingen verder zijn. Het is natuurlijk maar net wat je trekt, maar wij krijgen er vooral energie van om steeds weer iets nieuws te ontwerpen.”

De snelheid van het steeds weer opnieuw ontwikkelen, heeft de mannen altijd al getrokken. Zo hebben ze onder andere een lamp, een klok en een wereldkaart van oude zeecontainers ontwikkeld. Snippers is tot nu toe hun meest succesvolle uitvinding.

“We hebben dit concept bedacht vanuit eigen liefhebberij”, vertelt Steffen de Jonge. “Allebei houden wel van een goede whisky. We merken dat er ook veel vrouwen zijn, die dit leuk vinden. Zij zijn vaak degene die het kopen voor een man, dus we vinden het belangrijk dat als we iets ontwikkelen voor mannen, een vrouw er ook plezier van kan hebben.”

Volgens Michiel is Snippers ook een beetje ’n mysterieus product. “Volgens mij zijn er een hoop mensen, die misschien helemaal niet zo goed snappen wat ze ermee aan moeten. Dan zien ze de verpakking en denken ze: goh, dit is vast iets voor m’n broer. Die weet wel wat ‘ie er mee moet doen. Dat maakt het leuk, dat je de gebruiksaanwijzing enigszins zelf moet uitzoeken.”

Het maakproces

Voordat de mannen een nieuw concept de wereld inbrengen, beginnen ze eerst met schetsen. Vervolgens maken ze een prototype in Illustrator. Dat prototype verandert constant, soms wel duizend keer.

“De werkplaats ligt net als ons kantoor in Amsterdam, dus het voelt heel anders dan dat je iets laat maken in een fabriek in Polen of China."


Sociale werkplaats

Michiel en Steffen werken nauw samen met een sociale werkplaats in Amsterdam, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bijvoorbeeld producten inpakken. Een bonte verzameling van mensen, noemt Steffen het. “De werkplaats ligt net als ons kantoor in Amsterdam, dus het voelt heel anders dan dat je iets laat maken in een fabriek in Polen of China. De mensen in de werkplek hebben een fysieke of mentale beperking. Toch weerhoudt het ze er niet van om iets te leren. Velen hebben nadien zelfs potentie om door te stromen. We vinden het fijn dat we hen daarmee kunnen helpen.”

 

Inspiratie

De meeste inspiratie halen de mannen uit hun eigen uitvindingen. “Je probeert honderd dingen en daarvan werkt er maar één. Ik denk dat we daarom ook de meeste ideeën halen uit onze eigen gefaalde concepten. We weten inmiddels heel goed wat werkt en wat niet. Daar spelen we op in, door bijvoorbeeld een nieuwe combinatie te maken van twee oude ideeën.”

 


“Eigenlijk zouden we dit jaar naar een grote beurs gaan in Parijs. Helaas moeten we dat nog een jaar uitstellen."

Zo hebben Michiel en Steffen ook snoepjes ontwikkelt die naar drank. En hebben ze twee nieuwe giftpacks ontwikkeld. “We waren ook bezig om onze concepten naar het buitenland te brengen”, aldus Michiel. “Eigenlijk zouden we dit jaar naar een grote beurs gaan in Parijs, wat een toffe springplank zou kunnen worden naar Europa. Helaas moeten we dat nog een jaar uitstellen.”

Ondanks de teleurstelling, blijven de twee positief. “Er is altijd wel wat te doen. Onder dit interview bijvoorbeeld zijn we dingen aan het inpakken. We doen eigenlijk altijd alles samen. Allebei ongeveer evenveel communicatie en administratie. Tussendoor maken we nieuwe etiketten en flyers. Die variatie maakt ons werk leuk. Even in een lagere versnelling leven, is bovendien goed voor de creativiteit.”

 

Check hier de producten van spek!

Interview: Judith Tielemans