Maak kennis met: Wearebasics

“We are not a sustainable fashion brand, we are a sustainable fashion service.” Dat is het motto van Ceren Danis en Cansu Yanik van Wearebasics. Samen met hun klanten strijden ze voor circulariteit én gemak binnen de mode industrie.

Het idee om Wearebasics op te richten begon in 2020, toen Ceren verhuisde binnen Amsterdam, en er 6 vuilniszakken vol kleding uit haar kast kwamen bovendrijven. Met de beste bedoelingen bracht ze deze naar éen van de vele kledingcontainers in Amsterdam, denkende dat de items naar een goed doel zouden gaan. Helaas kwam ze tot de ontdekking dat veel van de wereldwijd ingezamelde kleding verscheept wordt naar ontwikkelingslanden zoals Ghana, waar vervolgens bijna de helft op een enorme afvalhoop belandt en verbrand wordt. De teleurstelling was groot en Ceren vond dat dit anders kon én moest. Het zaadje was geplant. Hoewel ze op dat moment nog bij een grote bank werkte, wist Ceren dat ze iets wilde doen waar ze meer voldoening uit haalde. Wat haar interesse wel wekte, was het duurzaamheidsproject waar ze op dat moment aan werkte. In diezelfde periode werkte Cansu bij een bekende galerie in Italië, waar ook zij bezig was met een zogenaamd waste-to-value project. Ceren en Cansu kennen elkaar al sinds de middelbare school, en tijdens een bezoek aan hun geboorteplaats Istanbul begonnen ze te praten. Over hoe je van mode afval weer iets waardevols kan maken, over de waarheid achter gedoneerde kleding en over hoeveel makkelijker het zou moeten zijn om goede basics in je kast te kunnen hangen. De ideeën vlogen over en weer en al snel merkten ze dat ze het nergens anders meer over hadden, en zo op een natuurlijke manier zakenpartners waren geworden. Alles viel op het juiste moment samen en Wearebasics was geboren.




 

 

“De belangrijkste, basic items in je kast zouden makkelijk te vinden moeten zijn en lang mee moeten gaan, en zouden zeker niet gezien worden als wegwerpartikelen”.



Ceren en Cansu begonnen in eerste instantie met het idee om witte, basic items te verkopen en aan te bieden deze te recyclen zodra de klant er klaar mee was. Later besloten ze kleurtjes toe te voegen, en ook het idee om te recyclen raakte van de baan. Na een lange zoektocht naar de juiste recycle-partner voor hun bedrijf ontdekten ze namelijk dat recyclen helemaal niet altijd een duurzame oplossing is. Het kost erg veel water en andere grondstoffen waardoor het pas bij hele grote hoeveelheden écht duurzaam is. Je kunt dus beter een product maken dat langer meegaat. Dat is het moment waarop ze besloten om de focus te verleggen van recycle naar re-use, oftewel hergebruik. Na deze verschuiving stond het concept van Wearebasics als een paal boven water: een service waarbij de klant duurzaam geproduceerde, basic items krijgt die lang meegaan. De belangrijkste items in je kast zijn zo van goede kwaliteit, makkelijk te verkrijgen en nooit uit de mode. Mocht je er toch eerder klaar mee zijn, is het vies geworden of kapot gegaan? Dan mag je het terugsturen en ontvang je korting op je volgende basic items. De kleding die terugkomt wordt gecheckt op 6 verschillende gebreken: vlekken, ontbrekende onderdelen, kapotte accessoires, scheuren, verkleuringen en vervormingen. Als er 2 of minder gebreken zijn wordt het item gerepareerd, schoongemaakt en tweedehands aangeboden op hun platform. Wat écht niet meer verkocht kan worden wordt bewaard. Omdat recyclen dus pas voordelig is bij grote aantallen, denken Ceren en Cansu erover om samenwerkingen aan te gaan met kledingontwerpers die oude stoffen gebruiken om nieuwe items mee te maken. Zo krijgen ook die items een tweede leven!

Toen dit doel eenmaal duidelijk was - we zitten nu in juli 2020 - begon het echte werk. Ze spraken meer dan twintig verschillende leveranciers en bezochten verschillende fabrikanten die verschillende technieken gebruikten om kleding te produceren.

 

 

“Er zijn in de modewereld zoveel spelers die je nodig hebt om een groen product te creëren. Er is heel veel greenwashing, dus we wilden de hele supply chain leren kennen”.



 




Nadat ze zelfs voor de verpakkingen en labels een duurzame leverancier hadden - de kaartjes aan het kledingstuk bevatten zaadjes voor een basilicumplant! - was het tijd om het bedrijf echt te lanceren, in juli 2021. Inmiddels zijn we nog een jaar verder en is de community die Wearebasics oprichtte gestaag aan het groeien. Die community is belangrijk voor Ceren en Cansu, want hun missie is om niet alleen een groep eensgezinde mensen samen te brengen, maar ook om hen te onderwijzen, zodat er echt een verandering plaats kan vinden in hun gedrag als consument.

In de toekomst hoopt Wearebasics nog meer mensen te kunnen bereiken, zodat de gemeenschap steeds groter wordt en het bewustzijn over duurzame mode wordt vergroot. Maar een uitbreiding van de collectie staat ook op de planning ;).