Vonik

Twee en een half jaar geleden gooide Esther de Korte van Vonik Design volledig het roer om. Na jaren alleen maar digitaal getekend te hebben was het tijd om ook weer ‘echt’ met de hand te gaan werken. Sinds die omslag werkt de Amsterdamse maker onder andere aan muurschilderingen, lino prints en keramieken kunst. Nu heeft zij een prettige 50/50 balans gevonden tussen digitaal en analoog werk.

"Ik wil graag een luchtig momentje creëren..."


Haar missie? Mensen blij maken. “Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar er zijn toch veel kunstenaars die juist met zware onderwerpen werken”, vertelt Esther. “Ik wil graag een luchtig momentje creëren. Daarom zit er ook vaak een knipoog of humor aan mijn werk verbonden.”

Een voorbeeld van zo’n humoristisch werk is de fruitschaal, die Esther recent heeft gemaakt van keramiek. Wanneer het fruit op is, komt de geïllustreerde bodem van de schaal tevoorschijn: een ongezonde verzameling van snoep, friet en pizza. “Van dat soort werken word ik zelf al vrolijk, dus ik hoop dat anderen er ook om kunnen lachen.”


The Maker Store en Vonik Design

De samenwerking met The Maker Store en Vonik Design begon jaren geleden, toen Esther bij lasergraveerbedrijf Uncover Lab werkte als illustrator. Destijds zat Uncover Lab nog op de Zeedijk, waar ze tot 23:00 ’s avonds open waren.

“Er kwamen veel nieuwsgierige buurtbewoners langs, maar ook toeristen en mensen die op de Wallen werkten. In totaal heb ik er twee jaar gewerkt. Daarna ben ik altijd nog langs blijven komen, omdat ik er hele fijne mensen door heb ontmoet. Toen ik met mijn handgedrukte lino prints begon, heb ik gevraagd of ik het via The Maker Store kon verkopen. Dat mocht! Het is een mooie plek met veel licht, waar ik nog steeds graag kom.” 

Het maakproces


"Voordat ik aan een project begin, ga ik schetsen. Dan heb ik zo’n 20 of 30 ideeën in mijn hoofd, waar er uiteindelijk één van overblijft."

De lino’s die Esther bij The Maker Store verkoopt, zijn volledig handgemaakt, waardoor iedere print er net iets anders uit komt te zien. “Lino drukken is eigenlijk gewoon stempels maken, als je het heel plat wil zeggen. Daar heb je allerlei verschillende materialen voor, bijvoorbeeld traditioneel linolium, hout of rubber. Zelf werk ik meestal met rubber, daar krijg je minder snel pijnlijke vingers van."


"Voordat ik aan een project begin, ga ik schetsen. Dan heb ik zo’n 20 of 30 ideeën in mijn hoofd, waar er uiteindelijk één van overblijft. Die schets trek ik vervolgens over op dat rubber en daaruitmaak ik de stempel. Als alles uitgesneden en gegutst is maak ik een test druk. Daarvoor leg ik het papier op de lino, druk ik alles aan met een ‘baren’ (kleine handpers) en hang ik ze op in mijn kamertje aan een waslijn. Meestal maak ik na de test nog wat kleine aanpassingen, en dan is de print klaar voor productie”

Tijdens het proces, luistert Esther het liefste naar de stem van David Attenborough. Zijn documentaires heeft ze inmiddels zo vaak gezien, dat ze die kan dromen. Dus is het meer een soort podcast geworden, die het proces van lino drukken nog meer ontspannen voor haar maakt. 

Inspiratie

Op de prints van Esther staan vaak dieren of planten afgebeeld. Voor de Amsterdammer is de natuur een plek waar ze de meeste inspiratie vandaan haalt.

"Wanneer ik met mijn handen werk, kan ik helemaal verzinken in de tijd. Dat is bijna een therapeutisch gevoel."


“Toen ik jonger was dacht ik altijd dat ik een stadsmens was, maar nu ik wat ouder word, merk ik dat ik me steeds meer op mijn gemak in de natuur voel. Ik ga in de zomer vaak 4 tot 5 weken op vakantie naar een natuurrijke omgeving. Tijdens die vakantie hou ik een reisdagboek bij met hier en daar een tekening. Alle indrukken van die vakantie sudderen nog zo’n 2 a 3 maanden in m’n achterhoofd, waaruit er veel ideeën ontstaan.”

Het leukste aan creatief bezig zijn, vindt Esther dat het haar zo afleidt van de echte wereld. “Als je achter de computer zit, kijk je toch iedere vijftien minuten naar hoe laat het is of check je even snel het nieuws. Maar wanneer ik met mijn handen werk, kan ik helemaal verzinken in de tijd. Dat is bijna een therapeutisch gevoel. Bovendien ben ik vrij perfectionistisch en op de computer kun je alles tot in de oneindigheid aanpassen. Het analoge proces van maken, en de charme die de bijbehorende imperfecties oplevert, hebben me geholpen om dat los te laten.”

Sorteer op:
Sorteer op: